Державне агентство
автомобільних доріг України

» Прес-центр » Новини » Новації в фінансуванні дорожнього господарства України

Новації в фінансуванні дорожнього господарства України

Загальна сума фінансування дорожньої галузі в цьому році становитиме понад 25,5 млрд. грн., з них 20,8 млрд. грн. – передбачено загальним фондом Державного бюджету України на 2015 рік, а 4,7 млрд. грн. – вибірка кредитних коштів міжнародних фінансових організацій за вже укладеними угодами.

Відповідно до розподілу видатків загального фонду держбюджету, найбільшу частину коштів, а саме 17,4 млрд. грн., буде спрямовано на виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії на розвиток дорожньої мережі у минулі роки, фактичне ж фінансування дорожнього господарства в цьому році становитиме лише 16% від обсягу закладених коштів, а саме 3,4 млрд. грн.

За орієнтовною оцінкою, ця сума майже вдвічі менша за мінімальну потребу галузі в частині лише дрібного ремонту та експлуатаційного утримання, адже з урахуванням цін 2015 року, здійснення лише цих видів робіт потребує щонайменше 7,2 млрд. грн. на рік.

Відповідно до попередніх розрахунків Укравтодору, саме на ліквідацію ямковості, реалізацію комплексу заходів з безпеки дорожнього руху, закупівлю паливно-мастильних та протиожеледних матеріалів для обробки дорожнього покриття у зимовий період, цьогоріч буде спрямовано найбільшу частку фактичного фінансування дорожньої галузі – близько 2 млрд. грн., що становить лише 27% від зазначеної потреби.

436 млн. грн. буде використано на погашення кредиторської заборгованості перед підрядними організаціям, що утворилася внаслідок недофінансування дорожньої галузі Державною казначейською службою України в 2014 році.

Що стосується робіт з будівництва, реконструкції та капітального ремонту автомобільних доріг загального користування, цього року видатків з держбюджету на їх проведення вже традиційно не передбачено.

З огляду на суму вибірки – що має скласти понад 4,7 млрд. грн., на співфінансування спільних з МФО проектів в загальному фонді держбюджету закладено 947 млн. грн., котрі дозволять державі згідно з умовами контрактів забезпечити необхідну частку фінансування.

За рахунок цих коштів планується продовжити реалізацію 2 спільних із МФО проектів, а саме Другого з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проекту покращення автомобільних доріг і безпеки руху, а також спільного з Європейським банком реконструкції та розвитку та Європейським інвестиційним банком Проекту «Покращення транспортно-експлуатаційного стану автомобільних доріг на під’їздах до міста Києва».

В рамках проекту зі Світовим банком буде продовжено капітальний ремонт та реконструкцію ділянки автомобільної дороги М-03 Київ-Харків-Довжанський – Лубни-Полтава, а також розпочато будівництво 3 об'їздів населених пунктів – с. Покровська Багачка, с. Білоцерківка та м. Полтава.

В ході ж Проекту з ЄБРР та ЄІБ буде реконструйовано та покращено частини автомобільних доріг М-01 Київ-Чернігів, М-05 Київ-Одеса, М-06 Київ-Чоп, М-07 Київ-Ковель, Н-01 Київ-Знам’янка та Р-02 Київ-Іванків, а також продовжено проект з утримання ділянки автомобільної дороги М-06 Київ-Чоп та її експлуатацію за кінцевим результатом.

З огляду на те, що стан фінансування дорожньої галузі державою, і як наслідок – стан автомобільних доріг України, з кожним роком все гіршає, співпраця з МФО, а також іноземними та вітчизняними банківськими установами є мало не єдиним шляхом збереження дорожньої мережі, адже дозволяє дорожнім підприємствам та організаціям виконувати увесь необхідний комплекс робіт у відповідності до сучасних технологічних процесів, а також дотримуватися міжремонтних термінів хоча б на декількох автомобільних дорогах України.

Станом на початок 2015 року кредитний портфель Укравтодору склав близько 43 мільярдів гривень. Їх більша частина – кредити міжнародних фінансових організацій, залучені на вигідних багаторічних умовах протягом декількох років. Саме на погашення боргових зобов’язань за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії на розвиток дорожньої мережі у минулі роки буде спрямовано найбільшу частину цьогорічного фінансування, а це понад 17,4 млрд. грн.

Такий розподіл видатків держбюджету в першу чергу обумовлений тим, що на поточний рік приходиться пік боргового навантаження, адже окрім самих кредитів, котрі треба повертати поетапно, є ще й зобов'язання щодо їх обслуговування.

Загалом Державний бюджет України на 2015 рік і нещодавні зміни до Податкового та Бюджетного кодексів України, згідно з якими було скасовано цільові джерела фінансування дорожнього господарства, що раніше акумулювалися в спеціальному фонді держбюджету, можуть завадити сталому розвитку дорожньої галузі.

Адже запроваджене фінансування всіх видатків дорожнього господарства із загального фонду не дає розуміння обсягів коштів, що будуть передбачені на наступний за поточним рік, а отже унеможливлює довгострокове планування розвитку дорожньої галузі, що може призвести до ще більшого погіршення стану дорожньої мережі.

Це означає, що виділення коштів на дороги відбуватиметься за залишковим принципом, після того, як будуть задоволені потреби інших сфер економіки, що мають захищені статті або цільові джерела фінансування у спеціальному фонді держбюджету.

Відсутність захищеного Державного дорожнього фонду, а також неможливість розширення доходної частини спеціального фонду Держбюджету – головні чинники того, що визнані в усьому світі принципи фінансування дорожньої галузі за рахунок податків та платежів, котрі стягуються з безпосередніх користувачів автодоріг, не можуть бути реалізовані в Україні.

Прес-служба Укравтодору