Державне агентство
автомобільних доріг України

» Прес-центр » Новини » Відкритість тендерів з ремонту автомобільних доріг
Офіційна заява Укравтодору щодо заяв Cost Ukraine

Відкритість тендерів з ремонту автомобільних доріг
Офіційна заява Укравтодору щодо заяв Cost Ukraine

Державне агентство автомобільних доріг України протягом цього року проходить процедуру реформування своєї діяльності. Звісно, за такий короткий термін  не можливо змінити все те, що накопичувалось десятиліттями. Але вже є впроваджені ініціативи, які зробили нашу роботу більш ефективною, а головне - відкритою та прозорою.

1) Минулого року ми перевели всі закупівлі робіт з ремонтів автомобільних доріг на платформу Prozorro. Завдяки цьому підрядники, які планують ремонтувати дороги в Україні, мають легкий доступ до оголошених тендерів. Повністю публічними є умови всіх тендерів, процедура відбору. Також ця платформа дає механізми оскарження результатів тендеру, якщо підрядник вважає, що його права були порушені.

2) Ми вже впровадили новий підхід до будівництва доріг: ремонтуємо їх за маршрутним принципом. Тобто, не хаотично різними ділянками, як це було раніше. В результаті - за декілька років всі регіональні центри будуть поєднані якісними дорогами. З початку наступного року цей процес стане ще ефективнішим, оскільки Україна переходить від однорічного плану фінансування ремонтів доріг до планувати на кілька років. Державний дорожній фонд дасть змогу планувати багаторічні проекти, тобто стане  можливим проводити тендери на великі ремонти, які тривають декілька років. Будівельний бізнес цього чекав довгі роки. Ми впевнені, що можливість перспективного планування буде запорукою того, що на наш ринок врешті вийде більше успішних міжнародних  компаній. Стабільність і передбачуваність — це запорука успіху інфраструктурних проектів по всьому світі.

3) Цього року ми впровадили декілька рівнів контролю якості дорожніх робіт, виконаних приватними підрядниками: на рівні замовника — служб автомобільних доріг в областях; на центральному рівні — Державний контроль якості; на рівні незалежних інженерів — процедура FIDIC на проектах, що фінансуються за кредити міжнародних банків; на рівні громадськості — розкриття інформації, залучення громадських організацій до прийняття рішень та контролю (наприклад, в складі Технічної ради Укравтодору зараз працюють два представники громадських організацій, а її рішення оприлюднюються на сайті Агентства). Зараз працюємо над механізмом залучення незалежних інженерів-консультантів FIDIC до проектів з капітального ремонту — Кабмін вже незабаром має розглянути наші пропозиції.

Всі ці ініціативи об’єднує одне — перед прийняттям рішень ми завжди ретельно аналізуємо поточні проблеми та враховуємо досвід успішних країн. Такого виваженого і професійного підходу ми очікуємо і від наших партнерів.

Тому ми вкрай здивовані інформацією  Cost Ukraine щодо  наших рекомендацій стосовно тендерних умов. Інформація викладена непофесійно і, що прикро, -  є відкрито лобістською.

На початку цього року ми ретельно проаналізували роботу підрядних організацій, результати ремонтів за минулий рік і виявили таке:

 1) дві третини ремонтів були проведені  із дефектами,

 2) багато підрядників є просто фіктивними підприємствами без підтвердженого досвіду роботи,

 3) деякі підрядники виграють тендери на проекти, які не спроможні виконати через відсутність досвіду та обігових коштів.

В результаті, як і повинен діяти кожен державний орган, ми розробили рекомендації службам автомобільних доріг в областях — запровадити критерії для підрядних організацій:

- необхідність документального підтвердження матеріально-технічного забезпечення,

- досвід не менше 5 років виконання аналогічних робіт в Україні або країнах ЄС,

- надання банківської гарантії у розмірі 3 % від загального бюджету проекту ,

- відсутність заборгованості із сплати податків.

До речі, про цю ініціативу ми вже писали раніше, а керівник Укравтодору розповідав про ці критерії у своїх інтерв’ю та доповідях на засіданнях Уряду. Жодних скарг та пропозицій не виникало ні у підрядників, ні у громадськості.

Натомість, вони  з’явилися зараз. На хвилі лобізму.

Ми дуже розчаровані, що громадська ініціатива Cost Ukraine, яка фінансуються Transparency International та має верифікувати проекти у дорожній галузі, займається неприхованим лобізмом, створюючи популістські матеріали з відвертою маніпуляцією інформацією.

Зауважимо, що Закон України про публічні закупівлі передбачає внесення змін до тендерної документації на підставі обґрунтованої вимоги учасника тендерної закупівлі. Наразі таких вимог від учасників тендерів відповідно до цього Закону до Укравтодору не надходило.

Ми залишаємося відкритими. Готові обговорювати проблеми галузі та найефективніші рішення. Готові і ці рекомендації обговорити та фахово розширити. Ми не претендуємо на істину в останній інстанції. Але точно не будемо терпіти маніпуляцій, непрофесіоналізму і необґрунтованих звинувачень.

Cost Ukraine рекомендуємо таки повернутися до питань  верифікації та залишатися осторонь упереджених висновків, які суперечать принципам відкритості та прозорості. Від Transparency International лобізму точно не очікуємо.